Spring naar content

Slimme software voor profileerlijnen: de ontwikkeling van PROFIN®

adrian-sulyok-c_4eaGRDSVU-unsplash

De ontwikkeling van PROFIN®:

  • In 2000 werd de eerste versie van PROFIN® ontwikkeld.
  • In 2017 kreeg Rolf Bastiaansen de opdracht de applicatie te vernieuwen.
  • In 2020 werd de tweede versie van PROFIN® voor het eerst bij een klant geïnstalleerd.
  • Tegenwoordig wordt PROFIN® geleverd bij tachtig procent van de besturingen voor profileerlijnen.
  • De applicatie is wereldwijd bij circa honderd lijnen geïnstalleerd.

Garagedeuren, besturingskasten en magazijnstellingen. Profielen gemaakt met PROFIN® kom je overal tegen. Zo’n tachtig procent van de besturingen voor profileerlijnen die Eltra levert, zijn voorzien van de software. Senior Application Engineer Rolf Bastiaansen en Projectmanager Erik Klaassen vertellen over de ontstaansgeschiedenis, brede toepassingen en goede ontvangst van PROFIN®.

Wat zijn jullie functies en hoe zijn jullie daarin terechtgekomen?
Erik: “Ik werk al vanaf 1998 bij Eltra. Heel vroeg dus, ik was nummer acht op de loonlijst. Over de jaren heb ik van alles gedaan: werkvoorbereiding, paneelbouw, Software Engineer, Senior Software Engineer, Lead Software Engineer. Nu ben ik al een paar jaar Projectmanager. Ik ben dus echt met het bedrijf meegegroeid.”

Rolf: “Mijn functie is Senior Application Engineer. Een vriend die al bij Eltra werkte, nodigde me zeven jaar geleden uit om eens te komen kijken. Wat ik zag beviel zo, dat ik twee maanden later in dienst was.”

Kun je PROFIN® kort introduceren?
Erik: “PROFIN® is een door Eltra ontwikkelde applicatie voor de aansturing van pons- en profileerlijnen. In essentie is het een interface tussen de werknemer en de machines. De lijnen bestaan uit machines die een profiel walsen uit staal. Vaak worden er gaten voor schroeven en onderdelen in geponst en aan het einde worden de profielen op de juiste lengte geknipt. Een werknemer voert in PROFIN® de profielen in, de software berekent de ponsplannen en vertaalt die naar opdrachten voor de machines.”

 

 

Rolf: “PROFIN® is een hele brede applicatie. Het bestaat uit verschillende modules, zodat de klant een softwarepakket kan samenstellen dat precies bij hun behoeftes past. Zo is het nu zelfs mogelijk dat PROFIN® de tekening van het profiel inleest. En we hebben laatst bij een klant in Tsjechië alle machines op de vloer gekoppeld aan PROFIN®, inclusief de machines die niet draaien op de applicatie. De werknemers zien in een kleurgecodeerd overzicht meteen de status van alle orders en lijnen. Dat noemen we PROFIN® Plantview.”

Hoe is PROFIN® tot stand gekomen?
Erik: “Het eerste idee van PROFIN® ontstond rond 2000. In die tijd moest de werknemer bij een profileerlijn elke opdracht zelf berekenen en invoeren. Toen dachten we al: ‘Dat kan makkelijker tegenwoordig’. In eerste instantie was PROFIN® een Microsoft Access-applicatie. Daarvan liepen we op een gegeven moment tegen de beperkingen aan. Dus toen Rolf bij het bedrijf kwam in 2017, was het vernieuwen van PROFIN® één van zijn eerste opdrachten.”

Rolf: “In 2020 leverden we voor het eerst de tweede versie op een profileerlijn. Deze draait op een SQL-server en is een stuk sneller, stabieler en schaalbaarder. Ook hebben we de user interface compleet vernieuwd en gebruiksvriendelijker gemaakt. PROFIN® is nu volledig te integreren in industry 4.0: werknemers kunnen het vanuit het kantoor buiten de fabriekshal aansturen. En we blijven het natuurlijk ontwikkelen. Daarbij houden we nauw contact met klanten. Als we van klanten horen dat ze iets liever anders zien, onderzoeken we of die verandering ook voor andere klanten waardevol zou zijn. Als dat zo is, voeren we het door. Zo hebben we recent een wizard toegevoegd, waarmee gebruikers in een paar klikken een nieuwe order kunnen aanmaken of kunnen wisselen tussen bestaande orders.”

 

Hoe zijn de klantreacties op PROFIN®?
Erik: “Erg goed. Een nieuwe klant heeft logischerwijs vaak een flinke wensenlijst. Maar als de machines eenmaal met PROFIN® geïnstalleerd zijn, is de klant vrijwel altijd meteen tevreden en krijgen we bij de volgende bestelling op voorhand al de vraag of we PROFIN® kunnen leveren. Ondertussen is de applicatie op circa honderd profileerlijnen wereldwijd geïnstalleerd. Laatst is PROFIN® meegegaan met machines naar de VS. De buren van de eindklant aldaar waren zo enthousiast over PROFIN®, dat we nu ook met hen in contact zijn.”

Rolf: “Mocht een klant toch niet helemaal tevreden zijn, dan kijken we daar natuurlijk serieus naar. Soms moeten we dan iets in de applicatie oplossen of verbeteren, maar vaak is het verholpen door de werknemers van de klant op te leiden. We verzorgen sowieso opleidingen bij de machinebouwer. Maar zeker wanneer een eindklant hele specifieke wensen heeft, verzorgen we opleidingen bij de eindklant op locatie. We zijn graag bij het hele proces betrokken om vanaf het begin klanten te adviseren over hoe ze PROFIN® kunnen inrichten en toepassen. Zo kan de klant vanaf dag één gemakkelijk gebruikmaken van alle functionaliteiten.”