Een tweede jeugd voor een Engelse coiler
Dit project in een notendop:
- Eltra bouwde en installeerde een nieuwe besturing voor een bestaande machine.
- De nieuwe besturing werd van de grond af aan ontworpen op basis van het huidige gebruik.
- Uitdagingen waren hierbij onder andere verouderde tekeningen en internationale verschillen in technische standaarden.
- Ook installeerde Eltra een nieuwe veiligheidsscanner.
Al jaren deed de machine trouwe dienst. Maar toch begon de ‘coiler’ van onze klant steeds vaker kuren te vertonen. Om problemen te voorkomen, bouwde Eltra een nieuwe besturing. Hardware Engineer Teun Siemons, Software Engineer Marco Brandt en Service and Inspection Engineer Jasper Diepstraten vormden samen het team dat de machine weer up-to-date maakte. Zij vertellen over de uitdagingen van het werken aan een bestaande machine en hoe Eltra kon bijdragen aan een veiligere werkomgeving bij de klant.
Kun je dit project en de machine kort introduceren?
Jasper: “Dit project was een retrofit van de besturing van een coiler: we hebben een nieuwe besturing gebouwd voor een bestaande, oudere machine die geïsoleerde leidingen op spoelen rolt. Deze staat bij een klant waar ik vaak kom in mijn functie als Service and Inspection Engineer. Wij merkten dat de machine al wat ouder begon te worden: cruciale onderdelen van de oude besturing waren uitgefaseerd en niet meer leverbaar, waardoor een defect een langere stilstand zou betekenen. Om dat te voorkomen, hebben we een nieuwe besturing gebouwd. De machine is nu weer up-to-date en veel stabieler.”
Hoe verloopt een retrofit?
Teun: “De eerste stap was een inventarisatie van hoe en waarvoor de machine gebruikt werd en hoe hij in elkaar zat. We waren natuurlijk al bekend met de machine en de klant, dus dat maakte deze stap vrij eenvoudig. We hadden de oude tekeningen bijvoorbeeld al. Ook legden we de handelingen van de operator aan de machine vast op video, zodat we precies konden zien welke acties hij ondernam. Aan de hand daarvan maakten we een overzicht van waar de software toe in staat moest zijn. We wilden dat het voor medewerkers zo veel mogelijk hetzelfde zou blijven, zodat de klant het personeel niet opnieuw hoefde op te leiden.”
Marco: “Nadat we de functionaliteiten in kaart hadden gebracht, ontwierpen we de software. Die testten we zo veel mogelijk bij ons in de werkplaats. Bij een nieuwe machine doen we dat meestal bij de machinebouwer, maar dat kan met een bestaande installatie natuurlijk niet. In onze werkplaats hebben we testopstellingen met motoren en sensoren waarmee we delen van de coiler konden nabootsen. Zo konden we toch veel testen voordat we het installeerden op de echte machine. Tot slot installeerden we de besturing en testte we kort droog. Daarna stelden we de coiler in bedrijf, maar bleven we er nog een paar dagen bij om zeker te weten dat alles naar behoren werkte.”
Is werken aan een bestaande machine heel anders dan aan een nieuwe machine?
Teun: “Er zijn verschillen, inderdaad. Zo werkten we met bestaande tekeningen die lang niet altijd bleken te kloppen. Er waren bijvoorbeeld in de loop der jaren aanpassingen gedaan die niet op de tekeningen stonden. Of er bleek bij de oorspronkelijke installatie iets verkeerd te zijn aangelegd. Daarnaast kwam de machine uit Engeland, waar ze een ander systeem gebruiken om bedrading te nummeren. Daar werden we tijdens de installatie door verrast, maar het was gelukkig snel opgelost door nieuwe bedrading te trekken.”
Marco: “Ook werk je bij een retrofit met onderdelen die je niet zelf uitkiest en waarmee je niet altijd bekend bent. Zo gebruikt deze machine een rem, die net wat trager reageert dan de remmen die we kennen. Omdat de opgewikkelde leidingen veel rek opbouwen, wikkelden die direct weer af als de machine heel even stil stond zonder rem. Daar kwamen we pas achter toen de machine weer draaide. Terwijl we daarmee bezig waren, stond er al een vrachtwagenchauffeur te wachten op een spoel die nog gedraaid moest worden. Dat was wel even stressvol, maar we losten het goed op.”
Waren er verder nog bijzonderheden in dit project?
Jasper: “We zagen toevallig een werknemer die een boterham at in bereik van de machine. Dat deel van de coiler was uitgeschakeld, dus er was nog niets aan de hand. Maar stel dat de machine om een uitzonderlijke reden plots opstart, dan is er meteen sprake van een gevaarlijke situatie. We adviseerden de klant daarom om een veiligheidsscanner te installeren, die dat deel van de machine afschakelt wanneer er iemand dichtbij is. Door die scanner te installeren konden we bijdragen aan de veiligheid. Dat geeft een goed gevoel!”