Spring naar content

Op wereldreis voor aardappelvlokken

Drum-dryers_Bew

Onze werkzaamheden in het kort

  • Ontwikkeling SCADA-software op basis van Ignition (Industrie 4.0) als nieuwe generatie besturingssoftware voor aardappelvlokken-lijnen.
  • Aanleg volledige besturingsinstallatie door lokale contractors onder supervisie van Eltra
  • Besturing in lijn met ATEX normering geschikt voor inpakafdeling
  • Interfacekoppeling met machines van andere leveranciers met lijnbesturing door Ignition SCADA-software.

Van China tot Israël en van Oezbekistan tot de Verenigde Staten. Aardappelvlokkenlijnen met besturingen van Eltra staan over de hele wereld. Software engineer Tom van Dongen installeert deze machines bij de eindklant en heeft zo in de afgelopen 23 jaar veel van de wereld gezien. Tom vertelt ons over zijn huidige project, de werkzaamheden op locatie en zijn verre reizen.

Kun je dit project kort introduceren? Wat doen deze machines?
“In dit project maken we de besturing van twee aardappelvlokkenlijnen voor een eindklant in Oost-Europa. Dat zijn machines die aardappels wassen, schillen, stomen, pureren en uiteindelijk drogen en tot vlokken malen. Ze produceren een poeder wat gebruikt wordt in chips, babyvoeding, kant-en-klare aardappelpuree en nog veel meer. We werken samen met een machinebouwer en hebben over de hele wereld al veel van dit soort lijnen geplaatst.”

“Het proces begint
in Nederland.”

Je gaat binnenkort op reis om een besturing in bedrijf te stellen. Hoe gaat dat in zijn werk?
“Het proces begint in Nederland. Hier schrijven we de software en bouwen we de besturingskast. Dat duurt zes maanden tot een jaar. Daarna installeren we de vlokkenmachines op locatie in samenwerking met een team van de eindklant. Ik begeleid hen bij de installatie van kabels en machinerie en ik sluit zelf de besturingskast aan. Vervolgens testen we alles droog. We starten alle motoren, controleren alle signalen en testen of alle bedieningen en alarmeringen werken. Tot slot draaien we tests met product. Dat alles duurt vaak zo’n drie weken. Maar soms ook zes of acht, zoals bij een groot project als dit waarbij we twee lijnen installeren.”

Je werkt altijd met nieuwe mensen. Welke eigenschappen zie je graag in een ploeg?
“Ik vind het fijn als medewerkers vooral veel vragen stellen. Zo voorkom je fouten, die in een later stadium tijdrovend zijn om te herstellen. Het is sowieso fijn om met vakmensen te werken. Er bestaat nog wel eens een taalbarrière, maar als ik met een ervaren elektromonteur werk, kan ik met handen en voeten alles uitleggen.”

“Veiligheid is
natuurlijk altijd van
het grootste belang.”

Wat was het grootste aandachtspunt bij dit project?
“Veiligheid is natuurlijk altijd van het grootste belang. Bij dit soort machines zijn maatregelen tegen explosiegevaar essentieel. De vlokkenlijnen produceren stof en statische elektriciteit wat leidt tot ontploffingsrisico’s. Daarom werken we in lijn met ATEX-normen om die risico’s te minimaliseren. Zo pakken we alle stekkers en schakelaars stofvrij in en plaatsen we sensoren in motoren die de temperatuur monitoren.”

Wat is het hoogtepunt wanneer je een vlokkenlijn installeert?
“Het echte hoogtepunt moet nog komen. Dat is wanneer de eerste producten uit de machine komen: het moment waar je al die tijd naartoe werkt. Dan hebben we vaak een klein feestje, met een drankje en een hapje. Ik heb zelfs weleens gezien dat ze een fles champagne tegen de machine gooien!”

“Het moment waar je
al die tijd naartoe werkt.”

Wat maakt dit werk nou zo leuk?
“Het reizen is een heel groot pluspunt aan dit soort projecten. Ik ben in veel verschillende landen geweest: Oezbekistan, Zwitserland, Israël, de Verenigde Staten… Elke plek is anders: de mensen, het eten, de gebruiken ook. In China word je bijvoorbeeld elke dag meegenomen naar een restaurant. Vaak maak ik dagen van tien tot twaalf uur, maar die vliegen voorbij. Een van mijn favoriete reizen was naar de VS. Daar verbleven we op een vakantiepark met prachtig weer. Na elke werkdag konden we barbecueën of zwemmen. We zouden eigenlijk tussendoor een week terug naar Nederland gaan, maar ik heb vakantiedagen opgenomen en met de auto de oostkust van de VS verkend. Daar kijk ik met warme gevoelens op terug.”